| De Toren 6 verliest van koploper! |
|
|
| Geschreven door Eric Roelofs op woensdag 13 april 2011 21:51 |
|
Onze laatste speelronde dit seizoen vond afgelopen maandagavond plaats in Bennekom. Strak georganiseerd en een lekker gebakkie bij de koffie. Lekker smakelijk en heel goed. Pallas 2 was onze tegenstander. Zij stonden bovenaan met een gelijk aantal machtpunten, maar met een ½ bordpunt voorsprong op de nummer twee, Veenendaal 2. Wij waren inmiddels al gedegradeerd, maar dat wou niet zeggen dat wij met 0-8 ten onder wilden gaan. Maar het was op papier wel David (gemiddeld 1550 rating) tegen Goliath (gemiddeld 1850 rating). Ook afgelopen maandagavond bleek dat rating niet alles zegt. Bordopstellingen: 1. Ron Radboud-de-Roos 0-1 1902 2. Stephan Bas-van-Roosmalen ½-½ 2115 3. Dick Carla-Bruinenberg 0-1 1894 4. Mark Robbert-Biesterbos 1-0 1990 5. Carlo Ward-Kiers 1-0 1787 6. Arie J.W.-Gerth-van-Wijk 0-1 1739 7. Jan Chris-Rindertsma 0-1 1755 8. Eric Marion-Severijnen 0-1 1676 Tot ongeveer 22.45 uur was nog niemand van ons van het bord gemaaid. Maar nog geen kwartier later zag ik Ron niet meer zitten. Van overige teamleden, dit het treffen wat meer van dichtbij hadden meegemaakt, vernam ik dat Ron langzaam maar zeker van het bord was gespeeld. Geen schande maar wel jammer. Wel topscorer van ons team! Na elven ging het hard.Arie leek toch niet echt slecht te staan. Hij kreeg 2 offers na elkaar voor de kiezen. Het tweede offer sloeg Arie af, maar dit offer was niet goed doorgerekend (ook weer inside information) maar dit offer nam Arie niet aan. Korte tijde later lag Arie van het bord. Bij mij ging het zoals wel vaker dit seizoen in het begin zeker niet verkeerd maar een ingezette inval leverde mijns inziens niet genoeg op en ik durfde niet door te zetten, waardoor aan de Koningsvleugel alles werd dichtgeschoven. Marion, ook niet de minste, ging inbeuken op mijn Damevleugel, waarna langzamerhand mijn stelling steeds meer onder druk kwam te staan. Korte tijd hierna werd ik mat gezet en het was over met de pret. Achterstand 0-3. Carlos die van begin af aan een goede stelling had en een Loper voorstond, hoefde zijn partij eigenlijk alleen maar vakkundig uit te spelen. Na een klein verzuim kwam Carlos 2 Lopers tegen een Toren voor te staan. Niet zijn Koningin maar zijn Koning ging vervolgens een Koninginnenbal uitvoeren die de Koning het ganse bord (nee, niet ganzenborden) deed ronddansen. Door de geringere tijd van zijn tegenstander werden er fouten gemaakt en Carlos won uiteindelijk de partij. Een mooi resultaat. Stephan die eigenlijk in het begin van de avond een beetje zorgelijk keek vanwege de sterkte van zijn tegenstander, had echter een fantastische speelavond, Stephan leek te gaan promoveren en zijn tegenstander die toch ook niet onderuit wilde gaan tegen een dergelijke lagere rating speler bood Stephan remise aan. Met 16 seconden op zijn klok accepteerde Stephan dit aanbod. Dus een fantastisch resultaat voor Stephan. Maar ook heel sportief van zijn tegenstander, want voor hetzelfde gemak had hij Stephan door de tijd kunnen jagen en dit had hij eigenlijk wel moeten doen vanwege het vooruitzicht op het kampioenschap.Hierna volgde het einde van de partij voor Jan. Vanaf het begin had Jan een open Koningsstelling en dit leek Jan toch parten te spelen gedurende de partij. Zijn tegenstander speelde een gedegen partij en wist Jan uiteindelijk, in tijdnood van Jan, te kraken. Jammer, Jan heeft goed gevochten maar het kan niet altijd goed aflopen. Mark had een interessant eindspel. Mark een Dame, 2 Torens en 4 pionnen; zijn tegenstander een Dame, 2 Torens en 5 pionnen. Dus een lichte achterstand. Met minder dan 5 minuten op de klok voor Mark en gezien de sterkte van zijn tegenstander zou winst moeilijk worden. Gelukkig hielp de tegenstander van Mark door één van zijn Torens cadeau te geven. Mark's tegenstander was hierdoor schijnbaar zo van slag dat hij korte tijd later opgaf. Oké, het geluk was dan wel enigszins op de hand van Mark maar het fantastische resultaat staat! Goed gedaan. De laatste partij was van Dick. Ondanks dat Dick meer tijd had dan zijn tegenstandster, ging Dick mee in het snelle spelen (waarom wist Dick eigenlijk ook niet) wat hem uiteindelijk nekte. Dick had dan al wel een achterstand in stukken, maar bij vele schaakpartijen is al gebleken dat je dan nog altijd kunt winnen. Jammer Dick, net geen topscorer dit seizoen, maar één troost, mij is het ook niet gelukt. J Uiteindelijke uitslag 2½-5½. Toch niet slecht voor kleine David. Pallas 2 wil ik hierbij nogmaals feliciteren met het behaalde kampioenschap. Het hele seizoen overziende toch wel de terechte kampioen.Al mijn vaste en ingevallen teamleden wil ik hierbij ook nog bedanken voor hun inzet. Als TC baal ik wel een beetje van dit schaakseizoen gezien ons resultaat en uiteindelijke degradatie. Maar dat het zwaar zou worden was op voorhand bekend. Wel een heel leerzaam seizoen en we moeten niet vergeten dat het euro kwartje ook diverse keren de verkeerde kant opviel, anders waren we vast in de middenmoot geëindigd. J Arie nog extra bedankt voor al het extra geregel dit seizoen om ons team keer op keer compleet te krijgen. Tot slot de groetjes en tot ziens in het nieuwe OSBO-seizoen. Eric TC T6. |
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.