| Schaakstad 5 - Toren 6 "Een vriendschappelijke partij" |
|
|
| Geschreven door Carlos Preuter op zaterdag 22 oktober 2011 01:32 |
|
Het verslag van een vriendschappelijke partij. Waarom was het (maar) vriendschappelijk? Het telt toch echt mee! juist, maar dat valt te lezen in het verslag. Vanavond was het de start voor een mooi schaakseizoen voor T6. Een jong fris jeugdteam. Twee iets ouder, maar schaken net zo lief bij de jeugd. Vooraf begon ons team niet met een wedstrijdbespreking, maar werd er al fanatiek geschaakt door de jeugdigen.Dick en ik waren druk bezig met het klaarzetten van de wedstrijdspullen. Waarbij enkele clubgenoten Zoals Erik, Han, Cor en Monique ook weer fijn hun bijdrage in leverden en zorgden dat wij een prettige wedstrijd konden hebben. De wedstrijd startte na een openingswoord van Dick die de rol van mij even op zich wilde nemen. En daarna begon men niet met schaken, maar eerst elkaar te voorzien van drinken. En het wensen van een goede, mooie partij. Waardoor er al een heel gemoedelijke sfeer naar mijn idee onstond. De teamopstelling was als volgt: 1. Carlos Preuter; 2. Dick Vliek; 3. Bart Borm; 4. Koen Bruning; 5 Ian Kock; 6 Geert Stradmeijer Verslag in volgorde eindigen partijen: Bord 6: Voor Geert was het zijn eerste externe wedstrijd in externe seniorencompetitie. Geert liet meteen zien dat hij zich thuis voelt in deze competitie en leverde een mooie strijd. De eerste zetten verliepen supersnel van beide kanten in het voordeel van onze tegenstander. En even leek het erop of Geert snel aan een eind kwam. Er was een misrekening bij een combinatie en Geert was een stuk achter gekomen. Echter Geert die vocht dapper verder en het werd een hevige strijd. Het kwam allemaal heel secuur aan en beide spelers hadden een dodelijke koningsaanval opgezet. Wie zou er het snelst zijn. Helaas was zijn tegenstander net een zet eerder. Echter Geert laat met deze partij zien helemaal klaar te zijn om een succesvol seizoen in te gaan. Tegenstander was niet sterker, maar wist het wel beter af te maken deze avond. Volgende keer het geluk bij Geert. Gaat helemaal goed komen. Bord 5: Ian gaat zijn tweede jaar in en speelt weer gezellig bij mij in het team. Ian is aan zijn partij te zien duidelijk enorm vooruit gegaan. Zit veel meer rust in zijn spel en spelkwaliteit is enorm omhoog gegaan. Ian had in zijn partij schitterende aanvallen en trucen opgezet. Deze heeft Ian altijd al gehad. Echter in het begin ging het zoals bij iedere starter het nog wel eens mis. Nu echter overdenkt Ian goed alle mogelijkheden, waardoor misrekeningen tot het verleden gaan behoren. Zijn tegenstander wist de dans iedere keer net te ontspringen.. Het werd ook hier een mooie partij waarin deze twee spelers goed aan elkaar gewaagd waren. Ian een superster in het aanvallen, maar zijn tegenstander in het verdedigen. Beide kwamen niet langs elkaar heen en op einde stond alles dicht geschoven. Een puntendeling is denk ik een terecht resultaat. maar ook Ian gaat ver komen dit seizoen. Bord 4: Koen. Onze redder in nood. Kwam ons vandaag ondersteunen tegen het toch wel sterke Schaakstad 5. Erg bedankt Koen. Koen ook een echte aanvaller. Wist ook vandaag een hele mooie aanval op te zetten. Het koste enkele pionnen, maar daarvoor terug had Koen een hele mooie verre pion en het leek even een dodelijke aanval, want zijn koning (van de tegenstander) stond zielig achter de "paaltjes" Helaas wist zijn tegenstander net op tijd tot een afruiling van de stukken waardoor de tegenstander zijn extra pionnen kon omzetten naar de winst. Waar het precies mis was gegaan heb ik niet meegekregen. Maar wat ik wel zag, was dat Koen ook dapper heeft gestreden en tegenstander was net een stapje voor. Ik zie je zeker graag weer terug als we weer eens een invaller nodig hebben, want je speelt gewoon prima en hebt een mooie passie voor het spel! Bord 3: Bart mocht vandaag op bord 3. Vorig seizoen mijn vaste invaller. Toen ik nog T7 had, was Bart er ook. Bart was invaller maar hij was er meer dan sommige vaste spelers. En punten binnen halen is hij ook meester in. Nu ook weer. Ik ben erg blij dat Bart nu vast in mijn team is gekomen. Nu al de topscoorder van het team. En op wat voor wijze. Bart offerde een pion in het middenspel. Even dacht hij een misrekening te hebben gemaakt en dat het een foutief offer was. Maar zijn tegenstander wist geen raad met het offer. "Een jonge speler" met zulke mooie offers das toch wel levensgevaarlijk! Tegenstander wist het niet meer. Bart wel. Aanval opzetten natuurlijk. Stukken erbij halen. Veel stukken!. Bijna alle stukken waren betrokken in de aanval. En ja dan moet die aanval wel doorslaan. De koning van de tegenstander stond bedroefd in de hoek. Een paar dienaren naast zich, maar die wisten zich geen raad met de overmacht van troepen welke Bart had gemobiliseerd. De tegenstander wilde niet hard eraf en bedankte bart voor zijn mooie spel. En ook de omstanders genoten van deze mooie aanval.
Bord 1 en 2: Dick Vliek mijn goede collega, want dat is hij inmiddels. Helpt en ondersteunt mij als team-captain wat echt heerlijk is. Wij als senioren moeten wel winnen als volwassen ervaren spelers vinden wij zelf. Echter kwam dat bij ons beide nog niet toebedeeld En lieten we ons overspelen, waarbij de tegenstanders ook echt wel gewoon goed speelden. Allebei kwamen we in een grote verdrukking te staan. Dick stond dan nog een heel stuk prettiger dan ik zelf stond. Dick stond enkel een kwaliteit achter. Ik stond een vol stuk achter. Echter de tegenstander Schaakstad was sportief en gaf ons beide remise. Die wij sportief aannamen; en dus niet doorspelen met kans Schaakstad door tijd te jagen. De tegenstanders hadden het op bord goed voor elkaar. Dick en ik op de klok. Uiteraard is het bord uiteindelijk doorslaggevend. Als je voor de winst wilt gaan, moet je voor zekerheid gaan. Die zekerheid wilde Schaakstad 5 graag hebben. Ze waren bereid naar Arnhem te komen, wel dan met winst naar huis. helaas hebben wij ze die gegeven. Als ruil kregen wij een zachte nederlaag. En gunde ze ons jonge team ook nog een goede kans op het prijzengebied. Vandaar de titel een vriendschappelijke partij! We doen nog steeds volledig mee in de strijd. En gezien de resultaten van vandaag moet dat ook goed komen. Valt me niets tegen, maar komt ook door de vriendschappelijkheid van Schaakstad die ons niet in eigen huis met een grandioos puntenverschil wilde achterlaten. Volgende wedstrijd thuis zullen we de buit zeker gaan binnenhalen. Ach en die puntentelling is niet zo belangrijk. Plezier hebben is het belangrijkst. Dat hebben wij wel, vooral omdat wij de volgende keer het heft in eigen handen houden. Als je goed hebt gelezen weet je de uitkomst. Met als topscoorder en enige winaar van ons Team Bart, maar de volgende wedstrijd zullen we hem bijstaan in het punten scoren. En als Team samen de winst behalen.
Huidge stand: (op bordpunten) 1. WDC 2 5 uit 6 2. Velp 2 4 uit 6 3. Schaakstad 5 3,5 uit 6 4/5. De Schaakmaat 2 & Pallas 4 3 uit 6 6. Toren 6 2,5 uit 6 7. Ons Genoegen 2 2 uit 6 8. ASV 10 1 uit 6
Volgende wedstrijd tegen ASV 10 |
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.