| T6J - ASV 10 Verslag |
|
|
| Geschreven door Carlos Preuter op woensdag 16 november 2011 01:24 |
|
Wedstrijd verslag van T6j - ASV10 Externe competitie thuiswedstrijd: Afgelopen vrijdag stond de tweede wedstrijd voor de externe competitie op het programma. T6j Had te strijden tegen stadsgenoten ASV 10. Op papier lagen onvergelijkbare kansen. Een jong team vol enthoasiaste talenten dat nog zo beweegelijk is als de wind tegen het tiende team van ASV. Tiende team, juist 9 sterkere teams was ons bespaard gebleven, dit mocht uiteraard niet leiden tot onderschatting van niveau. Evenzo moesten zij volop rekening houden met de jeugdige spelers. Ik als teamcaptain vond het wederom een gezellige wedstrijd zoals ik terug kijk op de eerste wedstrijd tegen Schaakstad. Hoe ik de sfeer proefde kunnen mijn teamleden zich vastwel beamen. We speelden in een lokaal van het Olympus samen met Toren 4 die te strijden had tegen Zutphen. Daarover viel alles al te lezen dus snel verder hoe het T6 verging! De teamopstelling was als volgt: 1. Carlos Preuter; 2. Dick Vliek; 3. Bart Borm; 4. Koen Bruning; 5 Ian Kock; 6 Geert Stradmeijer Verslag in volgorde eindigen partijen: Bord 6: Vorige keer nipt verloren dus nu hoopten we de punten binnen te gaan halen. We begonnen met een uitstekende start. Debutant Geert Stradmeijer vandaag zijn tweede externe wedstrijd spelend liet zien hoe het moest. Binnen 15 zetten waren de vluchtvelden van de tegenstander zijn koning zo beperkt dat deze de handdoek in de ring gooide. Mat was onomkeerbaar. Hiermee was de toon gezet. Nu kunnen we als kritische analist gaan bespreken dan moet die tegenstander wel slecht hebben gespeeld dat hij zich binnen 15 zetten liet overmeesteren. Zo simpel is dat niet te stellen. Uiteraard zijn er leermomenten uit de partij te trekken, maar Geert was ook zo vakkundig om van de fouten wel gebruik te maken.
Ian mocht weer plaats nemen op bord 5. Ian heeft heb ik het idee vaak tegenstanders van zelfde sterkte. Waarom denk ik dat. De partijen gaan bij hem zo mooi gelijk op. De stellingen blijven in evenwicht. Uiteraard wil je als team winst hebben en dan is remise niet voldoende vaak. Maar spelplezier, leuke mooie partijen vind ik als teamcaptain evenzo belangrijk. De maatschappij is al zo prestatiegericht dat het de sport schaken als kunst vaak tekort doet. De remise was niet overlegd en kwam daarmee plotseling boven tafel, de stelling was inderdaad wel zodanig in evenwicht dat remise een mooie overeenkomst is. Daarbij komt dat de score 1,5 - 0,5 een winst voor ons betekend als huidige tussenstand.
Bord 4: Op bord 4 speelde Koen. Koen onze goede invaller. Vorige keer helaas net niet gelukt. Ik heb echter veel vertrouwen in Koen. In de interne competitie speelt hij geleidelijk aan steeds hoger, dus dat moet zeker terug te zien zijn in de externe resultaten. Dat liet hij vanavond ook duidelijk zijn. Strijdvaardig als Koen is liet hij geen enkele liefde op het bord zien voor zijn tegenstander. De tegenstander werd er helaas voor de tegenstander volledig van het bord gespeeld. De tegenstander vocht en vocht maar door, maar Koen speelde het zakelijk en vakkundig tot een hele mooie winst. Snellere wegen naar Rome zijn dan niet van belang. Ook Koen heeft oog voor de kunst van het spel en wilde vooral op een mooie wijze zijn tegenstander overmeesteren op het bord. De stand is nu dus 2,5 - 0,5 dat ziet er goed uit!
De bovenste helft van het team ging er iets grondig mis. Bart Borm altijd secuur spelend en zetten meerdere malen overwegen. Alle mogelijkheden drie dubbel checken. Hierdoor maakt Bart zelden blunders. Goed soms wordt Bart overspeeld, maar dat overkomt iedere speler op zijn tijd. Gemiddeld gezien speelt Bart voor zijn niveau hoogwaardig spel. Ik ben dan ook altijd zeer bewonderd en heb een hoop van zijn spel te leren. Het geduld en rust wat Bart voor zijn partij neemt vind ik echt grote klasse. Bart speelde dan ook weer een toppartij. Bart heeft me laten weten een liefhebber te zijn van pionoffers voor een mooie kwaliteit. Vandaag scheen Bart naar eigen zeggen een schijnoffer te hebben gespeeld. De tegenstander durfde echter het offer niet aan te nemen waardoor Bart tijd en ruimte won. Wat hem uiteindelijk in het verdere verloop een stuk opleverde. Bart had vandaag het idee om eens net als iedereen te spelen en dus na de stukwinst gewoon lekker wat pionnetjes snoepen en ach waarom niet als je toch de "winst" binnen hebt. Wil het helaas gebeuren dat de tegenstander een 'vies'truucje op het oog had als uiterste redmiddel en donderslag bij heldere hemel Bart warempel mat stond. Ja dat is even schrikken. Niet alleen voor Bart, maar ook voor ons als team en zelfs de tegenstander schrok ervan. Bart iets kwalijk nemen. Uiteraard niet! Het is een uiterst goed leermoment. Wat iedereen altijd doet, deed Bart vandaag eens een keer en daarom gaat Bart volgende keer weer zijn eigen spel spelen en trapt hij niet meer in zulke listige matjes. Volgende keer de tegenstander hard afstraffen. Bij voordeel direct afwikkelen, betekend stukken afruilen naar voldoende eigen materiaal om zelf vlug mat te zetten. En de tegenstander geen ruimte te bieden met rare trucjes te komen. Soms moet het even mis gaan, maar de volgende keer dan komt dat weer helemaal goed. Stand 2,5 - 1,5
Bord 2 Op Bord 2 speelde Dick. Dick had een mooie partij. Veel vuurwerk bezat de partij. Te midden van het mooie vuurwerk is het soms lastig om naar de juiste vuurpijl te kijken. Als omstander heb je dan je zetten klaar, winsten zie je dan met eenvoud, maar zie ze vanachter het bord maar te vinden. Zeker als je dan ook tijdnood hebt. Dan kan het heel erg mis gaan. Laatste partijfase snel vergeten. Tegenstander dolblij. stand 2,5 - 2,5
Bord 1: Was het drama van de avond. Bord 4 ging het mis, maar bij mij persoonlijk ging het echt goed mis. Al na zet 6 stond ik kansloos verloren. Ik zag dat ik verloren stond, tegenstander gelukkig niet. Echter kreeg ik het lange tijd niet voor elkaar de partij weer in evenwicht te brengen. Van het ene gat viel ik naar het andere gat. Op een bepaald moment wist ik dan toch de partij weer recht te trekken. of beter gezegt de tegenstander liet zijn winstkans schieten. Maakte ik daar evenzo weer geen gebruik van door een zetverwisseling en werd ik er regelrecht afgespeeld. Hoe verder in de partij hoe genadelozer hij werd op spelniveau. Het ene na het andere stuk vloog in het doosje. Hoge verwachtingen had ik verspeeld. Een waardige team-captain ben ik niet meer heb ik het idee. Nu was de tegenstander ondanks zijn foutjes zeker scherp en speelde hij echt mooi niveau. En dat niet alleen plotseling zijn we van 2,5 - 1,5 terecht gekomen in de onomkeerbare stand van 2,5 - 3,5. Daar waar wij alles in handen hadden en de jeugd liet zien hoe het moet, liet ik de punten wegglijden :(. Het enige positieve wat ik kan noemen dat ik voor mijn doen veel tijd in de partij had gestoken. Desondanks had dit voor vandaag geen beter resultaat. Soms heb je van die slechte periodes.
Helaas zagen we vandaag hierdoor voor de tweede maal de winstkansen verdampen en wisten we geen enkele matchpunt te behalen. Echter het schaaktalent van de jeugdige spelers laat nog steeds positieve kansen voor omkeer zien. En misschien zal het zover moeten komen dat er een tactische wisseling van bordopstelling moet plaatsvinden. dat lijkt me slechts een kwestie van tijd. de helft van het team dat ik afgelopen jaar begeleidde is me al voorbijgegroeid en dat lieten ze deze avond bevestigend zien door de ruime overwinning op team van Zutphen die kansloos terug mocht reizen naar huis. Het is duidelijk dat de jeugd me van alle kanten voorbij schiet. Voor clubresultaat is dat is een goede ontwikkeling. En dus doe ik in dat kader graag een stapje terug, maar als ik daarbij wel ook lekker kan blijven winnen zou dat het allemaal nog wel iets mooier maken.
De volgende wedstrijd tegen Duiven waarin we uit moeten spelen, bied een nieuwe mogelijkheid om de winst te pakken. Qua speelniveau zullen de tegenstanders zeker rekening met ons moeten houden (of eigenlijk liever niet), want we gaan zeker dit seizoen nog gevaarlijk toeslaan.....
Circa 30 foto's van T3, T4 en T6 die speelde op 11 november op het Olympus in de externe wedstrijden zijn te zien op Picasa (klik hier). |
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.