Voorpagina Toren Teams Toren 7 Match 4: Toren 7 – Schaakstad 6 (het verslag)
Match 4: Toren 7 – Schaakstad 6 (het verslag) Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Carlos Preuter op vrijdag 21 januari 2011 10:43

Vrijdag 14 januari was het zover de wedstrijd nummer 4 mocht weer thuis gespeeld worden in het Olympus. Het kon gebeuren te midden van gezellige drukte want clubgenoten van Toren 4 mocht ook een strijd voeren.

Toren 7 is gegroeid met een speler. Toren 7 bestaat toepasselijk nu uit 7 spelers. Bart Borm is automatisch toegevoegd aan het team. Hij is al zo vaak bereid geweest om in te vallen en zo volledig opgenomen in het team, dat we nu 7 spelers hebben. We zouden hem tekort doen om te zeggen het is enkel een invaller. Helaas kunnen er maar 6 spelen en om die reden is de basisplaats er (Nog) niet, maar hij is net zo volledig teamlid als de andere spelers en zo wordt die ook benaderd. Altijd staat hij klaar om te vervangen als een collega niet kan. Daarnaast komt die altijd wel kijken als de andere een partij spelen. Hartelijk dank voor je inzet.

De titel is eenvoudig. Het verhaal kan nu alle kanten uitgaan. Maar om meteen met de deur in huis te vallen de Toren had op deze vrijdagavond een verlies te lijden in eigen huis.

Droevig en jammerlijk kunnen we er over worden. De titel had “zacht” kunnen zijn: “Toren 7 verliest” of T7 kwam net tekort”. De titel had wat harder kunnen zijn: “Toren 7 verliest in eigen huis”. Of dramatischer: “Toren 7 kansloos verloren van Schaakstad 6 met 1-5”.

Het laatste klopt zo was de score te lezen op het wedstrijdformulier aan het einde van de avond. Het eerste gedeelte “kansloos” roept meteen een discussie op.

Hadden we de titel moeten geven: “Na een zware strijd komt T7 niet verder dan een punt”. Ook dit doet naar mijn mening het verhaal tekort.

We moeten eerlijk blijven. Wij schakers zijn meester en heer in het verzinnen van excuses, verhalen erover kent iedereen dus die gaan we niet extra inwrijven. Ik als teamcaptain volg het voorbeeld dat onze jonge schakers geven. We schudden de tegenstander de hand en zeggen oprecht “goed gespeeld, Jullie waren beter”. We analyseren de partij en bekijken met de tegenstander wat er beter kon, maar puur als leerling voor een volgende match, niet om excuses te zoeken en te bepalen hoeveel mazzel de tegenstander had.

Op papier hadden de jongens volop kansen. Maar een wedstrijd bestaat meer dan een geschreven waardering. In een partij telt ook de ervaring, de motivatie, de dag zin etc. etc. Het is daarom onterecht alleen het geschreven oordeel over te nemen en daaruit te concluderen dat de jongens hadden moeten winnen. Tuurlijk van te voren geef je aan dat de kansen er zijn, dat het moment er is om te kunnen winnen. Een slag te slaan en de tegenstander te overmeesteren. Maar dan zit je plots achter het bord. Je speelt de beste zetten die je kunt bedenken, je neemt de tijd, maar dat doet de tegenstander ook. Het wordt een lange strijd. Wie gaat er winnen….Dat is de grote vraag. Die vraag is zoals blijkt moeilijk aan te geven. Die vraag is onvoorspelbaar.

Een voorbeeld de match Carlssen – Giri. Vanuit Nederlands oogpunt Giri de grote favoriet, vanuit papier bekeken heeft Carlssen de winstkansen. Zou het misschien remise worden..? Of gewoon winst. Niemand gaat er vanuit dat Carlssen een dergelijke blunder maakt als dat die heeft gemaakt. Misschien vergelijkbaar met een keeper die eigen goal maakt, omdat hij als laatste de bal aanraakte. Als toeschouwer langszij is het dan eenvoudig een negatief oordeel te vellen naar beide. “Carlssen die verprutst zijn partij door eigen goal en Giri die wint met geluk”.

Ook nu wordt de spelers onrecht aangedaan. Heeft Carlssen dan simpel de tegenstander Giri onderschat. Hebben de jongens Schaakstad 6 vooraf die ene punt toegedeeld en zichzelf de winnende 5 punten. Nee zeker niet. De jongens gingen net zoals altijd de strijd aan, voorbereid op een zware strijd.

Ik zeg altijd vanuit een verloren stelling kun je meer winnen dan vanuit de gewonnen stelling. Bij winst valt er niets meer te winnen. Wat viel er deze wedstrijd dan te winnen nu wetende 1 punt behaald te hebben. De jongens hebben goed gespeeld. Sterk gespeeld. De wedstrijden hadden een hoog niveau. Vergeleken met de eerste ronde die ze eenvoudig wonnen speelde ze nu veel sterker en toch verlies. Zoals ik al noemde speelt er meer dan de uit de ratinggegevens.

Persoonlijk commentaar op de partijen volgt zoals ik normaal doe in de partijen zelf. Hopelijk neemt u de tijd daar ook een blik op te werpen. Want het waren mooie partijen. De winst was ze zeker gegund, ook door de tegenstanders Schaakstad 6. Maar schaakblindheid trad op bij vrijwel allen tegelijk.

Naast spelniveau zijn er nog andere factoren die belangrijk zijn voor een goede match. Zo waren de trouwe fans weer aanwezig voor de aanmoediging en ondersteuning. En een gezellig team waar de spelers het beste met elkaar voor hebben. Ze kunnen elkaar eenvoudig kleineren, maar daar wordt geen resultaat beter van. Gewoon elkaar steunen door dik en dun dat is waar je iets mee bereikt. Nu was het een verlies, maar doorzetters winnen altijd. Sommige hebben al meerdere malen verloren, maar zij blijven doorzetten. Ze gaan niet stoppen of mopperen, maar trainen, lekker schaken en vanzelf komt het moment dat je wint. Soms een stapje terug, soms een stapje hoger, maar zolang het plezier en de samenwerking goed is dan is de halve winst al binnen. En natuurlijk overheersen de emoties af en toe en wordt er een opmerking gemaakt die minder leuk is voor een ander. Maar het gaat om het grote doel, niet om een incident. Het gaat om de bereidwilligheid en die is er sterk door de spelers.

Ik ben nog steeds trots op mijn team, dat ze zoveel moed en eenheid hebben, dat vind ik veel belangrijker dan de punten die op een dag met hun motivatie en doorzettingsvermogen zeker tevoorschijn moeten komen.

Met nog drie wedstrijden te gaan is er nog driemaal de kans om een partij te winnen. Iedere match daarin is een individuele kans op een winst. Meerdere winsten zijn er zelfs nog te behalen. Misschien niet in de punten, maar wel het totale resultaat. En zolang we alles los bekijken en iedere punt waarderen valt er zoveel te winnen, maar vooral te bereiken. De kansen liggen er….

Dan nog dank aan Monique van Hoorn die weer bereid was foto’s te maken. Monique Lentjes voor de bardienst. IM Willy Hendriks voor het analyseren van de partijen met de jongens.

Verder iedereen bedankt die toeschouwer was, kwam aanmoedigen en of in een andere rol bijdroeg aan gezellige speelavond.

Carlos Preuter (teamcaptain T7)

P.s. het verslag van 10 december tegen SMB 5ontbrak, omdat ik op dat moment te weinig partijgegevens had. De partijen had ik wel geanalyseerd en worden nu toegevoegd. SMB5 had zelf een uitstekend artikel dat ik niet beter had kunnen maken te vinden op: “http://www.smb.nl/nieuws.asp?nieuws_id=533”.

Fotopagina T7 – Schaakstad 6 – 14 januari 2011:

foto_2foto_1

Foto_3

Foto_6        Foto_7 Foto_5

Foto’s Van Links naar rechts: 

1.Noah, 2.Thomas, 3.Frank,
4.Geert, 5. Analyses met
Trainer Vincent
Vleeming & IM Willy Hendriks,
6. Bart Borm, 7. Ian Kock

Foto’s: Monique van Hoorn

Partijen SMB 5 - De Toren 7

Partijen DeToren 7 - Schaakstad 6          

Plaats reactie

Uw reactie wordt meteen gepubliceerd, ongepaste reacties worden verwijderd.
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.

Beveiligingscode
Vernieuwen