| De Toren Arnhem 7 (T7) weet weer te winnen! |
|
|
| Geschreven door Eric Roelofs op woensdag 16 november 2011 23:18 |
|
Afgelopen maandagavond was ons tweede match van het nieuwe Onze tegenstander PION 4 (P4) kwam met een gemiddelde rating van 1511 opdagen (met 1 speler zonder rating; alweer overkomt dit Arie) en de T7 overwon uiteindelijk met een gemiddelde rating van 1573. Qua spel waren de meesten wel aardig aan elkaar gewaagd ondanks het verschil in rating. Het eindresultaat van 2 bordpunten voor P4 en 4 bordpunten voor de T7 mag er ieder geval weer zijn. Vanavond ging onze Cor als Speedy Gonzalez. Na 13 zetten had Cor de Koningsstelling van zijn tegenstander al pengebroken. Na 17 zetten stond Cor een Loper tegen een pion achter. Cor stond positioneel echter toch beter en bleef de aanval houden. Koning c4 van Cor's tegenstander was een echte schaakzelfmoordactie; Cor kon hierna mooi mat zetten met Dame a6. Zo blijkt maar weer, de aanval is de beste verdediging. Goed gespeeld Cor en een fijne morele voorsprong van 1-0 voor the good guys. De tweede partij die hierna eindigde was die van Arie. Arie begon voortvarend. Na 13 zetten al een pion voorsprong. De vorige keer vertelde ik nog dat leeftijd in je voordeel kan werken en dat Arie dit toen liet blijken. Maar volgens Arie zelf had hij deze keer last van jeugdige overmoedigheid. Met een paar knollen op de juiste posities kun je leuke gaten trappen in de verdediging van je tegenstander. Maar helaas lukte dit nu niet helemaal en kort hierna moesten beide Paarden van Arie op stal. Per saldo stond Arie hierna 2 pionnen voor en een Paard achter. Hierna werden over en weer nog diverse Arthur viel in voor Stephan en Arthur deed dit met verve. Ondanks zwart had Arthur al snel de aanval en pion b4 was een mooie aanvalszet met een röntgenaanval op Toren a1. Per saldo winst van een Toren tegen verlies van een Loper. Dame c5 met schaak was een mega goede zet, want hierna had Arthur's tegenstander geen vluchtvelden meer Hierna kwam de partij van Dick ten einde. Dick ging met zwart al snel in de aanval. En hiermee kwam zijn Koningsvleugel al snel open te liggen. Dan toch kiezen voor korte rokade bleek achteraf niet de juiste keuze. Dick's tegenstander ging hierna de Koningsvleugel massaal aanvallen. Daar was geen verdediging meer tegen opgewassen. Op zet 34 gaf Dick op. Jammer Dick, volgende keer beter, het kan niet altijd top gaan. Inmiddels was de stand 2-2 geworden en zouden Rolf en ik de matchwinst binnen moeten zien te halen. Rolf bouwde zijn partij gedegen op en probeerde via de b-lijn een opening te vinden in de stelling van zijn tegenstander. Over en weer verder de Torens geruild. Hierna bood Rolf's tegenstander zijn Dame aan om af te ruilen. Rolf ging op het aanbod in en hierna begon een boeiend midden- en eindspel. Op zet 39 wist Rolf de pion op e5 te veroveren en kwam zodoende een pion voor. Deze pion voorsprong was voor onze zeer ervaren Rolf voldoende om de winst uiteindelijk naar zich toe te trekken. Bij Rolf werkte zijn leeftijd en schaakervaring echt in zijn voordeel, dus daar kunnen wij allen nog veel van leren. Ga zo door Rolf, blijf gaan voor de winst. Stand na 5 gespeelde partijen 3-2 voor the good guys. Rolf was rond 23.45 uur uitgespeeld en wie zat er toen dus nog te spelen? Ik weer. Wat dat betreft kan ik menigmaal jaloers zijn op mijn zoon en dochter. Maar ook met de bekende pepers kan ik de laatste tijd mijn partijen niet erg vlot afronden. Schijnbaar bezit ik niet de juiste snelheidsschaakgenen. Een remise was genoeg voor de matchwinst. En remise kreeg ik wel 3 keer aangeboden. Ik was echter niet zo voor de remise, wilde niet gaan voor de gemakkelijkste oplossing en hield liever uit de partij wat er in zat. Uiteindelijk weer een mega lange zit en een partij van 75 zetten. Hallo bent u er nog? Na 25 zetten stond ik 2 pionnen weer (ja, weer net als in de vorige match), maar zie het dan maar weer eens vlot af te maken. Zeker als je het verkeerde padje inslaat in eerste instantie. En met ongelijke lopers kan het zomaar remise Zodoende werd de eindstand 4-2 voor the good guys en werd onze tweede matchwinst een feit. Derhalve weer een pluim voor ons team, want per saldo een mooie overwinning.Wat een verschil met het vorige seizoen. In ieder geval goed voor mijn nachtrust. Tot de volgende match. Zie onderstaande partijen voor alle ins en outs. Groet, Eric Roelofs teamcaptain T7 Opstellingen: Z DICK SPLIT 1656 - D. ARTS 1621 W ROLF HENDRIKS 1598 - P. NILLESSEN 1535 Z ARTHUR ORNÉE 1652 - J. SMITS 1425 W COR LINDEMAN 1516 - R. VAN NISPEN 1500 Z ARIE SCHOUTEN 1508 - R. SLAA ----- W ERIC ROELOFS 1508 - K. HENDRIKS 1475 |
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel