Voorpagina Toren Teams Toren 7 De Toren Arnhem 7 (T7) weet weer te winnen!
De Toren Arnhem 7 (T7) weet weer te winnen! Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Eric Roelofs op woensdag 16 november 2011 23:18

Afgelopen maandagavond was ons tweede match van het nieuwe
seizoen 2011-2012. Ons team kende 1 invaller. Dit was Arthur Ornée die inviel voor Stephan.

Onze tegenstander PION 4 (P4) kwam met een gemiddelde rating van 1511 opdagen (met 1 speler zonder rating; alweer overkomt dit Arie) en de T7 overwon uiteindelijk met een gemiddelde rating van 1573. Qua spel waren de meesten wel aardig aan elkaar gewaagd ondanks het verschil in rating.

Het eindresultaat van 2 bordpunten voor P4 en 4 bordpunten voor de T7 mag er ieder geval weer zijn.

Vanavond ging onze Cor als Speedy Gonzalez. Na 13 zetten had Cor de Koningsstelling van zijn tegenstander al pengebroken. Na 17 zetten stond Cor een Loper tegen een pion achter. Cor stond positioneel echter toch beter en bleef de aanval houden. Koning c4 van Cor's tegenstander was een echte schaakzelfmoordactie; Cor kon hierna mooi mat zetten met Dame a6. Zo blijkt maar weer, de aanval is de beste verdediging. Goed gespeeld Cor en een fijne morele voorsprong van 1-0 voor the good guys.

De tweede partij die hierna eindigde was die van Arie. Arie begon voortvarend. Na 13 zetten al een pion voorsprong. De vorige keer vertelde ik nog dat leeftijd in je voordeel kan werken en dat Arie dit toen liet blijken. Maar volgens Arie zelf had hij deze keer last van jeugdige overmoedigheid. Met een paar knollen op de juiste posities kun je leuke gaten trappen in de verdediging van je tegenstander. Maar helaas lukte dit nu niet helemaal en kort hierna moesten beide Paarden van Arie op stal. Per saldo stond Arie hierna 2 pionnen voor en een Paard achter. Hierna werden over en weer nog diverse
stukken geslagen. Toen Arie koos voor Loper f6 in plaats van Loper f8 stond Arie gelijk mat achter de paaltjes. Een pijnlijk einde voor Arie, want hij begon heel voortvarend en er zat meer in zijn partij dan enkel verlies.

Arthur viel in voor Stephan en Arthur deed dit met verve. Ondanks zwart had Arthur al snel de aanval en pion b4 was een mooie aanvalszet met een röntgenaanval op Toren a1. Per saldo winst van een Toren tegen verlies van een Loper.  Dame c5 met schaak was een mega goede zet, want hierna had Arthur's tegenstander geen vluchtvelden meer
voor zijn Dame na Paard f8. Dit zien we graag, zolang het in ons voordeel is. Het leverde per saldo een Dame op tegen inlevering van een Toren. Kort hierna gaf Arthur's tegenstander op. Een prachtige partij. Arthur, bedankt voor jouw
invalbeurt en mocht het weer eens nodig zijn, dan maken we weer graag gebruik van jouw schaakkwaliteiten.

Hierna kwam de partij van Dick ten einde. Dick ging met zwart al snel in de aanval. En hiermee kwam zijn Koningsvleugel al snel open te liggen. Dan toch kiezen voor korte rokade bleek achteraf niet de juiste keuze. Dick's tegenstander ging hierna de Koningsvleugel massaal aanvallen. Daar was geen verdediging meer tegen opgewassen. Op zet 34 gaf Dick op. Jammer Dick, volgende keer beter, het kan niet altijd top gaan.

Inmiddels was de stand 2-2 geworden en zouden Rolf en ik de matchwinst binnen moeten zien te halen. 

Rolf bouwde zijn partij gedegen op en probeerde via de b-lijn een opening te vinden in de stelling van zijn tegenstander. Over en weer verder de Torens geruild. Hierna bood Rolf's tegenstander zijn Dame aan om af te ruilen. Rolf ging op het aanbod in en hierna begon een boeiend midden- en eindspel. Op zet 39 wist Rolf de pion op e5 te veroveren en kwam zodoende een pion voor. Deze pion voorsprong was voor onze zeer ervaren Rolf voldoende om de winst uiteindelijk naar zich toe te trekken. Bij Rolf werkte zijn leeftijd en schaakervaring echt in zijn voordeel, dus daar kunnen wij allen nog veel van leren. Ga zo door Rolf, blijf gaan voor de winst.

Stand na 5 gespeelde partijen 3-2 voor the good guys.

Rolf was rond 23.45 uur uitgespeeld en wie zat er toen dus nog te spelen? Ik weer. Wat dat betreft kan ik menigmaal jaloers zijn op mijn zoon en dochter. Maar ook met de bekende pepers kan ik de laatste tijd mijn partijen niet erg vlot afronden. Schijnbaar bezit ik niet de juiste snelheidsschaakgenen. Een remise was genoeg voor de matchwinst. En remise kreeg ik wel 3 keer aangeboden. Ik was echter niet zo voor de remise, wilde niet gaan voor de gemakkelijkste oplossing en hield liever uit de partij wat er in zat. Uiteindelijk weer een mega lange zit en een partij van 75 zetten. Hallo bent u er nog? Na 25 zetten stond ik 2 pionnen weer (ja, weer net als in de vorige match), maar zie het dan maar weer eens vlot af te maken. Zeker als je het verkeerde padje inslaat in eerste instantie. En met ongelijke lopers kan het zomaar remise
worden als je het zand van Klaas Vaak niet uit je ogen weet te houden.  Mijn g- en h-pion  wist ik uiteindelijk zodanig te plaatsen dat mijn tegenstander promotie niet meer kon voorkomen. Hij bleef nog lang nadenken voor een mogelijke oplossing en toen was plots zijn bedenktijd op.

Zodoende werd de eindstand 4-2 voor the good guys en werd onze tweede matchwinst een feit. Derhalve weer een pluim voor ons team, want per saldo een mooie overwinning.Wat een verschil met het vorige seizoen. In ieder geval goed voor mijn nachtrust.

Tot de volgende match.

Zie onderstaande partijen voor alle ins en outs.

Groet,

Eric Roelofs

teamcaptain T7

Opstellingen:

Z DICK  SPLIT            1656 - D. ARTS              1621

W ROLF HENDRIKS     1598 - P. NILLESSEN      1535

Z  ARTHUR ORNÉE      1652 - J. SMITS             1425

W COR   LINDEMAN    1516 - R. VAN NISPEN    1500

Z ARIE   SCHOUTEN   1508 - R. SLAA               -----

W ERIC  ROELOFS      1508 - K. HENDRIKS      1475

Reacties  

0 #1 cor 18-11-2011 14:06
In mijn partij moest ik op zet 11 een keuze maken, of een stuk ruilen voor een passieve stelling of een stuk geven voor een goede mat/schaak aanval stelling. Daarbij wilde ik mijn witte lopen behouden. Dus
Citeer

Plaats reactie

Uw reactie wordt meteen gepubliceerd, ongepaste reacties worden verwijderd.
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.

Beveiligingscode
Vernieuwen