Voorpagina Toren Teams Toren 7 De Toren Arnhem 7 (T7) zet zegereeks voort!
De Toren Arnhem 7 (T7) zet zegereeks voort! Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Eric Roelofs op dinsdag 10 januari 2012 23:38

Afgelopen maandagavond was ons vierde match van het nieuwe seizoen 2011-2012. Ons standaardteam was geheel aanwezig.

Onze tegenstander Het Kasteel 4 (K4) had een iets lagere gemiddelde rating dan the good guys. Qua spel waren ook nu de meesten wel aardig aan elkaar gewaagd ondanks het verschil in rating.
Het eindresultaat van 2 bordpunten voor K4 en 4 bordpunten voor de T7 mag er ieder geval weer zijn.

We beginnen met Rolf. Na wat onfortuinlijke partijen de laatste weken wilde Rolf in ieder niet verliezen. Iets na negenen waren bij  Rolf en zijn tegenstander al 2 Torens, een Dame en 2 pionnen van het bord. Het eindespel kon al vroeg in de avond beginnen.

Na 2,5 uren spelen had Rolf een Paard, een Loper en 5 pionnen en zijn tegenstander 2 Lopers en 4 pionnen. Ondanks de pion voorsprong was de stellingniet gemakkelijk in winst om te zetten. Na wat heen en weer geschuif bood Rolf, na netjes te hebben overlegd, remise aan en zijn tegenstander accepteerde het aanbod.

Als tweede deze avond was mijn partij ten einde. Lange tijd hadden mijn tegenstander en ik enkel een Paard en een pion afgeruid. Waar mijn tegenstander kort rokeerde deed ik dit lang. eerder was ik al met mijn f-g-h-pionnen opgestoomd richting overkant. Tegen 22.30 uur hadden wij beiden een Loper, een Paard en 2 pionnen afgeruild. Mijn tegenstander stond behoorlijk defensief, terwijl mijn stukken goed waren ontwikkeld en aanvallend stonden gericht.  Op veld h7 kreeg ik een matveld, Dame d3 en een Toren op h4 waren gericht op dit veld. Mijn tegenstander ging echter mijn Dame aanvallen met Paard c5 en zag hiermee het matveld volledig over het hoofd. Na 22 zetten was het over en uit. Jammer om zo te verliezen, maar zo wel het eerste volle bordpunt binnengehaald voor ons team.

Kort hierna pas de partij van Arie ten einde. Iets na negenen had Arie een Loper en een pion gewonnen tegen 3 pionnen voor zijn tegenstander. Doordat Arie's tegenstander met enkele pionnen op de Damevleugel als een hazewind naar de overkant ging moest Arie een Loper teruggeven tegen 2 pionnen.
Rond 22.00 uur was de stand dat Arie 2 Paarden, een Toren en 4 pionnen had en zijn tegenstander had een Toren, een Loper, een Paard en 5 pionnen.  Arie bood toen remise aan, maar zijn tegenstander, tevens de teamcaptain van K4, ging de overige borden langs en besloot nog even door te spelen. Even later wist Arie een pion terug te winnen.
Met beiden een Paard en 4 pionnen was de stelling in evenwicht en werd remise overeengekomen.

Zo was het rond 22.30 uur 2-1 voor the good guys. Maar het bleef spannend.

Stephan speelde goed aanvallend en stond iets na negenen een Loper en een pion tegen een Paard voor. Rond 22.00 uur waren er 2 Paarden, 2 pionnen en een Loper van het bord aan beide kanten. Op zet 30 kon Stephan zijn loper op g5 zetten met een directe aanval op de Dame van zijn tegenstander.  De Dame op f4 had verder geen ruimte meer om te ontsnappen en ging dus verloren tegen een Loper. Na Toren x d4 winst van weer een pion en een goede aanvalsstelling voor Stephan. Zijn tegenstander gaf toen maar op. Goed gespeeld door Stephan en zo was het 3-1 voor the good guys.

Dan onze Cor. Hij offerde een pion in de opening voor openingsvoordeel en weer pakte dit goed uit voor Cor. In het middenspel werden diverse stukken afgeruild en hierna zag ik dat Cor een Toren, een Loper, een Paard en 3 pionnen
had; zijn tegenstander 2 Lopers een Paard en een pion op b2. Deze gevaarlijke pion kon Cor even later echter opsnoepen. Na het afruilen van nog een Paard en een Loper aan beide kanten ging Cor het eindspel in met een Toren en pionnen op
de f-g-h-lijnen; zijn tegenstander had ook pionnen op dezelfde lijnen en nog een Loper. Cor draaide zijn tegenstander steeds strakker de duimschroeven aan, snoepte nog 2 pionnen op en stond op het punt om zijn tegenstander mat te gaan
zetten. Cor's tegenstander wilde echter niet mat gaan en liet zich vlaggen. We zullen het maar houden op jeugdige overmoedigheid.

Cor was tevens de matchwinnaar, want door zijn overwinning was het 4-1 voor the good guys.

Dick, onze kopman was als laatste bezig. Heel lang waren aan beide kanten enkel een Loper, een Paard en een pion van het bord en beide partijen zochten naar een opening in het verdere verloop van de partij. Het eindspel werd ingegaan met een Dame, 2 Torens en 6 pionnen aan beide kanten. Kort hierna verloor Dick een pion. Even later werd er een Toren afgeruild. Dick verloor even later een andere pion na wat schaakjes, maar wist even later een oprukkende vrijpion terug te winnen. Dick verloor na diverse vervelende schaakjes nog een pion, maar had wellicht remise kunnen houden. Dick's tegenaanval kon niet worden doorgezet. Beide partij hadden toen minder dan 5 minuten op ede klok. Door met de Koning na een schaakzetje naar de Damevleugel te vluchten kon Dick's tegenstander zijn Toren in de aanval betrekken. En toen
ging het snel. Zo snel dat ik het noteren niet goed kon bijhouden. En plots, werd Dick mat gezet. Wel een beetje balen want remise was toch wel verdiend geweest.

Zodoende werd de eindstand 4-2 voor the good guys en werd onze vierde matchwinst een feit. Derhalve weer een pluim voor ons team, want per saldo een mooie overwinning.

Tot de volgende match, tegen mede koploper De Cirkel 2, op maandag 13 februari aanstaande.

Groet,

Eric Roelofs

teamcaptain T7

Opstellingen:

Z  DICK SPLIT                 1656  -  K. HAANS         1523        0   -   1
W ROLF HENDRIKS          1598  -  N. WISMANS    1503        ½   -   ½
Z STEPHAN ANTONIJEVIC 1537  - T. HALL            1501        1   -   0
W COR LINDEMAN           1516  -  S. VAN DIJK     1492        1   -   0
Z ARIE SCHOUTEN          1508  -  N. RADDER       1464       ½   -   ½
W ERIC ROELOFS            1508  -  B. VAN CUYK    1438        1   -   0

Reacties  

0 #1 Arnout Karssenberg 11-01-2012 11:39
Goed gedaan, jongens!
Citeer

Plaats reactie

Uw reactie wordt meteen gepubliceerd, ongepaste reacties worden verwijderd.
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.

Beveiligingscode
Vernieuwen