Voorpagina Toren Teams Toren 7 Toren 7 mist op een haar na het kampioenschap!
Toren 7 mist op een haar na het kampioenschap! Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Eric Roelofs op zaterdag 21 april 2012 19:58

Afgelopen donderdagavond was ons zevende en laatste match. Onze opdracht was simpel, remise tegen Veenendaal 4 en het kampioenschap zou binnen zijn.

Helaas verliep de avond iets anders dan we hadden gehoopt. Hoe kon dit toch gebeuren? Eigenlijk heel simpel, teveel remises, teveel verliespartijen en dus te weinig winstpartijen. Per saldo leverde dit ons net een ½ bordpunt te weinig op. Als team heb je dan wellicht gefaald en dat is jammer. Veenendaal 4 was op papier niet het allersterkste team maar we hebben het gewoonweg laten liggen. Waren het de zenuwen, gedachten teveel bij het kampioenschap of een combinatie van meerdere oorzaken? Hoe dan ook, we wisten de schaakmatch niet naar ons toe te trekken en daarom moeten we concluderen dat De Cirkel 2 terecht de kampioen is geworden in onze klasse. Mannen van De Cirkel 2, van harte proficiat met jullie kampioenschap en succes in de tweede klasse. Gezien de rating van De Cirkel 2 hebben ze vast een behoorlijke kans om aardig mee te komen in deze klasse; voor ons zou deze klus toch iets teveel van het goede zijn geworden.

Dus om aan het verlies van afgelopen donderdagavond even een positieve draai te geven, even de volgende feiten:

• gedeeld eerste geworden
  • van de uiteindelijke kampioen gewonnen in het onderlinge duel
  • handhaving in de derde klasse, waarin ieder teamlid zich prima thuis voelt
  • ook ons team heeft 2 topscorers afgeleverd, naast de uiteindelijke kampioen

Positiever dan het bovenstaande kan ik het niet brengen.

Ook wil ik de organisator van de slotavond, Wageningen, bedanken voor de organisatie. Prima  voor elkaar en het kampioensteam en de topscorers ontvingen nog een heel aardig en lekker presentje. Goed voorbeeld doet hopelijk volgen, want zo dient een slotavond eigenlijk wel te zijn.

Dan nu nog even kort over onze partijen.

Rolf was als eerste klaar met zijn partij. Al vroeg in de partij werden de Dames, 2 Paarden (Rolf) en een Loper & Paard (Rolf's tegenstander) afgeruild. Alhoewel er nog genoeg stukken op het bord leken te staan om er nog een spektakelstuk van te maken besloten beide spelers rond 21.30 uur en na 19 zetten tot remise.

Kort hierna was de partij van Arie afgelopen. Ook deze partij verliep in een ontzettende stroomversnelling. Vroeg in de partij gooide Arie zijn Koningsstelling al aardig open en ondertussen werden diverse stukken over en weer geslagen. 
Na 23 zetten hadden beide spelers nog een Koning, 2 Torens en 7 pionnen op het bord staan. Hierna werd tot remise besloten.

Mijn partij was als derde over. Ik had geen beste opening met wit en kwam hierdoor niet lekker in het schaakspel.
Ik vond een kleine opening in de partij door Paard f5 te spelen en kon hierdoor pion h6 winnen. Ik was echter bang een stuk te verliezen en ging hierna weer achteruit spelen en daardoor had ik geen enkel positioneel voordeel meer. Enige tijd later werd er wederzijds een Loper en een Paard afgeruild. Toen mijn tegenstander mijn stelling kon binnenkomen moest ik min of meer noodgedwongen mijn Dame afruilen. Nadat ook nog wederzijds een Toren werd afgeruild kwam remise steeds meer in zicht. In het eindspel stond mijn tegenstander naar mijn mening iets beter en winst voor mij was volgens niet meer haalbaar. Na nog wat heen en weer geschuif werd remise overeengekomen.

Gelukkig hadden we Cor nog als rots in de branding. Cor heeft sterk gespeeld dit seizoen en dat is ook te zien in het overzichtje van topscorers. Cor speelde weer goed aanvallend. Na 24 zetten had Cor nog 2 Torens, een Paard, een Loper en 6 pionnen naast zijn Koning. Zijn tegenstander had ook 2 Torens, 2 Lopers en 6 pionnen naast de Koning. Aanvallen van zijn tegenstander wist Cor goed te pareren. Op zet 34 deed Cor's tegenstander een onfortuinlijke zet en verliest daarmee een Toren. Jammer voor Cor's tegenstander want de partij ging tot de betreffende zet nog gelijk op. Cor bleef sterk doorspelen ondanks flink verzet van zijn tegenstander. Op zet 54 gaf zijn tegenstander op. Goed gespeeld Cor.

Stand was toen 2,5 - 1,5 voor de Toren 7. De druk lag toen volledig op Dick en Stephan. Helaas waren de stellingen van hen minder dan van hun tegenstanders. Maar goed, we hoopten nog op een half bordpunt. Dick had helaas niet zijn sterkste seizoen, maar ondanks een pion achterstand moest remise misschien nog wel lukken. Helaas verspeelde Dick na een schaakje een belangrijke pion en kwam zo 2 pionnen achter te staan. Mede door vermoeidheid en het toch al late tijdstip gaf Dick even later ook nog zijn Paard cadeau. En ja, toen was het over en uit. Dick gaf toen maar op. Jammer Dick, volgend schaakseizoen nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Stephan was toen als laatste van ons team bezig. De vorige match had Stephan verloren en hij was er op gebrand om deze beslissende match te winnen. Ergens in het begin ging er iets mis waardoor Stephan in het middenspel een pion achter stond. Zijn tegenstander had een toch wel sterk Paard, een vrije centrumpion en 2 naar voren oprukkende randpionnen.
Ondanks fel verzet van Stephan wist zijn tegenstander 2 pionnen te manoeuvreren op d2 en h2. Promotie van 1 van de pionnen was niet meer te voorkomen en Stephan gaf op.

Zodoende eindstand 2,5 - 3,5.

Deze laatste ronde was helaas niet de sterkste ronde die we als team hebben gespeeld het afgelopen schaakseizoen.
Dat kun je leuk vinden, dat kun je niet leuk vinden, maar het is zo.

Alle teamleden bedankt voor de inzet en in het nieuwe schaakseizoen gaan we er weer lekker met zijn allen tegen aan.

Groetjes,

Eric Roelofs

teamcaptain T7

Opstellingen:

De Toren   Arnhem 7

1554

-

Veenendaal 4

1473

-

1.

Dick Split

1656

-

Wijnand Blankestijn

1456

0

-

1

2.

Rolf Hendriks

1598

-

Cees Capiteijns

1545

½

-

½

3.

Stephan Antonijevic

1537

-

Jaap-hille van Beelen

1518

0

-

1

4.

Cor Lindeman

1516

-

Ricus Goossens

1477

1

-

0

5.

Arie Schouten

1508

-

Olle Carsouw

1436

½

-

½

6.

Eric Roelofs

1508

-

Rob van Oosterom

1404

½

-

½

Eindstand:

Klasse 3H

Mp

Bp

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

De Cirkel 2

12

33

x

2

5

6

2.

De Toren Arnhem 7

12

28½

4

x

4

5

4

5

4

3.

Veenendaal 4

10

22½

1

x

3

5

3

4.

Het Kasteel 4

8

20½

½

2

x

4

5.

SMB 4

6

21

1

x

6.

PION 4

4

17½

0

2

3

x

3

7.

Wageningen 6

3

12½

½

1

1

2

3

x

8.

ASV 9

1

12½

½

2

3

x

Individuele prestaties:

De Toren Arnhem 7

1

2

3

4

5

6

7

Ap

Bp

KNSB

TPR

W-We

1.

Jan Straatman

-

-

-

-

½

-

-

1

½

1538

1700

+0,2

2.

Dick Split

1

0

-

0

0

1

0

6

2

1656

1428

-2,2

3.

Arthur Ornée

-

1

1

-

-

-

-

2

2

1907

4.

Rolf Hendriks

½

1

0

½

1

0

½

7

1598

1535

-0,6

5.

Stephan Antonijevic

1

-

1

1

1

0

0

6

4

1537

1634

+1,3

6.

Cor Lindeman

1

1

1

1

½

1

1

7

1516

1878

+2,5

7.

Arie Schouten

½

0

1

½

-

1

½

6

1508

1534

+0,4

8.

Eric Roelofs

1

1

1

1

1

1

½

7

1508

1790

+1,5

Topscorers:

Klasse 3H

Team

Bp

Ap

KNSB

TPR

RaTg

W-We

1.

Hans van de Weteringh

De Cirkel 2

7

1685

1931

1512

1,494

2.

Cor Lindeman

De Toren Arnhem 7

7

1516

1878

1459

2,473

3.

Eric Roelofs

De Toren Arnhem 7

7

1508

1790

1372

1,518

4.

Albert Bootsman

De Cirkel 2

6

7

1606

1780

1475

1,294

Reacties  

+1 #1 cor 22-04-2012 10:35
Eric, bedankt voor de inspanningen als teamcaptain, chauffeur en als schrijver van alle verslagen. Als we niet in staat zijn om van Veenendaal 4 te winnen, dan hebben we in de 2e klasse ook niets te zoeken.
Citeer

Plaats reactie

Uw reactie wordt meteen gepubliceerd, ongepaste reacties worden verwijderd.
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.

Beveiligingscode
Vernieuwen