| De Toren 1 aan kop! |
|
|
| Geschreven door Nick Beijerinck op zondag 11 maart 2012 21:25 |
|
Op 10 maart speelde de Toren/VSV thuis tegen Fischer Z. Ditmaal speelde we aan de Driels dijk een afslag verder dan normaal in de kantine van showband Mystique. Een erg mooie locatie gelegen tussen voetbalclub AZ 2000, een hockeyvereniging en ook nog een rugbyclub. Het eerste punt werd al gauw binnen gehaald door wie anders dan Willy Hendriks hij had blijkbaar de psychologische oorlogsvoering gewonnen want zijn tegenstander kwam helaas niet opdagen. Maar dat betekende wel een punt voor ons: 1-0 Een halfje werd het bij Tjaart Offringa die goed uit de opening was gekomen en een eindspel met loperpaar tegen paard-loper overhield. Vervolgens ging Tjaart erg lang de denktank in maar wist hij een halfje helaas niet om te zetten in een punt: 1,5-0,5 Bij Erik van den Dickenberg leek het de goede kant op te gaan Erik had naar mijn weten een redelijk goeie stelling met een plus pion (voor zover je dat een plus pion kon noemen). Alleen was er wel een nadeel namelijk zijn koning stond de hele partij al in het midden. Uiteindelijk wist de tegenstander hier gebruik van te maken en stond na een combinatie een stuk voor en speelde dit vervolgens goed uit: 1,5-1,5 Toen brak de tijdnoodfase aan… Stefan Bekker stond eigenlijk de hele partij erg passief en dus waarschijnlijk ook een tikkeltje minder. In de tijdnood fase leek hij iets actiever komen te staan maar zijn tegenstander hield hem aardig in de tang. En Stefan mocht dus blij zijn met remise: 2-2 Bij Joost Offringa leek er eigenlijk de hele partij niet veel aan de hand. Joost was zwart en had een goede stelling opgebouwd met veel ruimte voor zijn stukken. Ik heb Joost ook gesproken na de partij en hij 2-3 Beter liep het in de tijdnoodfase bij Fabio Bravo die voor een van de eerste keren 1.d4 speelde en toch niet helemaal lekker uit de opening kwam, maar naar mate de partij vorderde ging Fabio steeds beter spelen. Toen hij op de 40ste zet zijn tegenstander, die nog weinig tijd had, voor een moeilijke beslissing zette ging zijn tegenstander de mist in. Dus hij 3-3 Bob Beeke had na het opasysteem een saaie stelling op het bord, maar zoals iedereen weet speelt Bob rustig door en uiteindelijk komt zijn sterkste kant dan naar boven, namelijk het eindspel. Dit keer was het een 4-3 Nu was het aan mij de taak om het beslissende halfje/punt binnen te halen. Ik kwam met zwart sterk uit de opening met een open d-lijn was de d3-pion van wit erg zwak. Uiteindelijk wist wit er met een tactische wending goed uit te komen en ik kon weer van vooraf aan beginnen. Wit leek zwart het erg lastig te maken maar ik kon alles vrij gemakkelijk verdedigen op de koningsvleugel. Vervolgens wist ik op de damevleugel na veel hangen en wurgen een pion te winnen en uiteindelijk maakte ik het met een fraaie combinatie nog af: 5-3 Tot onze verbazing wist ook onze concurrent (Spijkenisse) te verliezen en dat was natuurlijk erg gunstig voor ons! |
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel