Enkele weken terug konden jullie lezen over het leven van schaakmoeder Monique van Hoorn. Natuurlijk zijn er nog meer vrijwilligers die zichzelf inzetten voor de Toren en Moniek Janssen is één van hen. Hoogtijd om ook over Moniek een artikel te schrijven!

kantine_fotoMoniek is 53 jaar oud, geboren en getogen in Huissen en getrouwd. Ze heeft twee zonen, Noud (16) en Huub (13). Na haar havo/vwo opleiding solliciteerde ze bij een reisbureau naar een administratieve functie. Hier is ze blijven hangen en heeft ze met plezier als reisadviseuse gewerkt. Binnen deze organisatie heeft Moniek vele en verschillende interne opleidingen gevolgd; van communicatie tot management. Nadat Moniek ongeveer 32 jaar bij dit bedrijf werkte verhuisde het naar Eindhoven. Dit was voor haar net wat te ver reizen en zij moest dan ook haar baan opzeggen.

Via haar zoon Noud is Moniek in aanraking gekomen met de Toren. Op zesjarige leeftijd wilde Noud enorm graag op schaken, maar hij kon vanwege zijn leeftijd nog niet terecht bij de Huissense schaakvereniging. De zoektocht naar een geschikte schaakvereniging ging verder en zo kwamen Moniek en Noud terecht bij de Toren.

noudtekening_noudfotoDit is inmiddels alweer tien jaar geleden. Het eerste jaar dat Noud op schaken zat ging ook Monieks man mee naar de vereniging. Moniek zelf kreeg steeds meer een ‘klik’ met de Toren en na een tijdje bleek ze het eigenlijk heel leuk te vinden om naar de Toren te gaan. Zo werd Moniek ongeveer acht jaar geleden actief vrijwilliger voor de Toren, en actief dat was ze zeker. Van het maken van indelingen voor de schakende leden tot het koken voor vele schakers op het schaakkamp; ze heeft het allemaal gedaan. Ze ging mee naar de toernooien en zelf heeft ze ook heel wat schaakweekenden georganiseerd met Jeroen van Onzen. Ook moet even vermeld worden dat Moniek teamleider is van het schoolschaakteam van het stedelijk gymnasium en dat ze ook nog eens helper is bij playchess. Als helper bij playchess adviseert zij spelers met hun vragen. Momenteel zie je Moniek vrijwel altijd in de keuken staan, waar zij de leden voorziet van drankjes en lekkernijen. Alles bij elkaar een flinke waslijst en Moniek heeft dan ook niet voor niets de Schoutenschaal gewonnen, als dank voor haar enorme inzet als vrijwilliger.

noudprijsWij vroegen Moniek wat haar nou motiveert om als vrijwilliger zichzelf in te zetten. Haar zoon Noud is, vooral ook in het begin, altijd een grote motivatie geweest, maar ook de schaakwereld zelf ligt haar gewoon helemaal en ze heeft hier een echte band mee. Iedere vrijdagavond geniet ze weer van het aanwezig zijn op de Toren. Met een grote glimlach op haar gezicht vertelt ze over de verhalen die ze te horen krijgt van de kinderen. Moniek doet haar vrijwilligerswerk inderdaad met erg veel plezier!

In haar vrije tijd is Moniek, net zoals Monique van Hoorn, veel creatief bezig. Ze speelt piano en samen met een vriendin doet ze van alles op creatief gebied. Laatst hebben zij bijvoorbeeld een workshop mozaïek gevolgd. Schilderen, boetseren, borduren en haken zijn dingen die ze opnoemt als het gaat om haar vrijetijdsbezigheden. Lachend zegt ze dat ze het liefst 25 uur in een dag zou hebben, zodat ze nog wat meer van deze dingen kan doen.

Moniek_schaakbordOok aan Moniek Janssen vroegen wij wat ze van de Toren vindt. In haar ogen is er erg veel veranderd bij de Toren in de afgelopen tien jaar. In het begin vond ze het behoorlijk ongeorganiseerd en de locatie was bij lange na nog niet ideaal. De Toren was echt nog een klein clubje. Nu is dit heel anders. De locatie vindt ze prachtig. Ze vertelt enthousiast over de mooie aula en de praktische en ruime kantine. Als kantinemedewerkster is dit een hele verbetering ten opzichte van de eerdere locaties! Ook vind ze het mooi om te zien hoe er meer vrijwilligers bij zijn gekomen, maar ze benadrukt dat het mooi zou zijn als er nog meer vrijwilligers zich zouden aanmelden. Het niveau van de schakers is ook erg gestegen sinds ze actief is voor de Toren. De top is breder geworden en ze heeft het altijd leuk gevonden om met de ouders van de topspelers op te trekken.

Als ons interview ten einde loopt wil Moniek graag nog laten weten dat zij haar taken als vrijwilliger heeft overgenomen van Laurien Bravo en dat Laurien ook een echte topvrijwilliger was met een enorme inzet!

Schaken ligt Moniek aan het hart. Ze vindt de sfeer en het wereldje geweldig en de motivatie voor haar inzet is nog lang niet op. Wij willen Moniek enorm bedanken voor het interview en ook namens de Toren bedanken wij haar voor haar enorme inzet.

Remco Brom en Bas Jorna, stagiares.